2017-04-18
Kommentar till regeringens vårproposition 2017
Regeringens bild av den ekonomiska utvecklingen är lik den i Konjunkturinstitutets senaste prognos från i mars. Regeringen har en något mer optimistisk syn på den svenska ekonomins potential de närmaste åren än vad Konjunkturinstitutet har. Det beror i första hand på att regeringen räknar med en starkare trendmässig tillväxt av produktiviteten och sysselsättningen. Detta innebär att regeringens prognoser för BNP-tillväxten 2019–2020 är något högre än Konjunkturinstitutets.
Regeringens prognos för BNP-tillväxten 2017–2018 är i paritet med Konjunkturinstitutets prognos från i mars, men regeringen är mer optimistisk om utvecklingen på längre sikt. Regeringen förutser då en betydligt starkare tillväxt i hushållens konsumtion och investeringarna än vad Konjunkturinstitutet gör. Regeringens bedömning av den inhemska efterfrågans sammansättning avviker därmed på sikt markant från Konjunkturinstitutets bedömning.
Regeringens prognos innebär att offentlig konsumtion sammantaget faller något 2018–2020. Utvecklingen förklaras delvis av att de flyktingrelaterade utgifterna minskar framöver. Samtidigt talar den demografiska utvecklingen för ett stigande behov av offentliga tjänster. Konjunkturinstitutets scenario innebär därför att offentlig konsumtion sammantaget ökar med närmare 4 procent 2018–2020.
Det finns en betydande samsyn mellan Konjunkturinstitutet och regeringen om utvecklingen på arbetsmarknaden. På längre sikt gör dock regeringen en något mer optimistisk bedömning än Konjunkturinstitutet av hur långt arbetslösheten kan falla varaktigt. I regeringens scenario uppgår den så kallade jämviktsarbetslösheten till 6,2 procent 2020, medan Konjunkturinstitutet gör bedömningen att den uppgår till 6,7 procent. Regeringen är därför även mer optimistisk om hur mycket sysselsättningen kommer att öka 2017–2020.
I vårändringsbudgeten föreslår regeringen nya reformer för 2017 om cirka 4 miljarder kronor. Enligt Konjunkturinstitutets bedömning kan dessa bara delvis motiveras med att förutsättningarna i ekonomin har ändrats sedan i höstas då budgetpropositionen presenterades. Innehållet i vårändringsbudgeten kan därför delvis sägas utgöra en avvikelse från etablerad praxis och riktlinjerna i förarbetena till riksdagsordningen. Reformerna är i allt väsentligt ofinansierade. Med dessa åtgärder blir finanspolitiken lite mer expansiv i år än vad både regeringen och Konjunkturinstitutet tidigare räknat med. Med tanke på det nya föreslagna överskottsmålet vore en stramare finanspolitik att föredra. En mer expansiv politik i år innebär, enligt Konjunkturinstitutets bedömning, att det kan komma att behövas åtstramningar nästa år för att politiken ska vara inriktad på att nå det nya föreslagna överskottsmålet 2019.
2017 års ekonomiska vårproposition diskuterar flera åtgärder med bäring på klimat och miljö, bland annat i form av välståndsmått och ett antal nya eller omarbetade styrmedelsförslag. Konjunkturinstitutet noterar att de klimatpolitiska förslagen riskerar att inte uppnå önskvärd effekt.
Nyckeltal
Regeringens prognos i budgetpropositionen jämfört med Konjunkturinstitutets prognos.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
BNP (faktiskt) | |||||
Regeringen | 3,3 | 2,6 | 2,1 | 2,0 | 2,5 |
Konjunkturinstitutet | 3,3 | 2,5 | 2,1 | 1,7 | 1,9 |
Arbetslöshet (procent av arbetskraften) | |||||
Regeringen | 6,9 | 6,6 | 6,4 | 6,3 | 6,2 |
Konjunkturinstitutet | 6,9 | 6,7 | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Sysselsatta | |||||
Regeringen | 1,5 | 1,8 | 1,0 | 0,7 | 0,7 |
Konjunkturinstitutet | 1,5 | 1,7 | 0,8 | 0,6 | 0,4 |
KPIF (årsgenomsnitt) | |||||
Regeringen | 1,4 | 1,7 | 1,7 | 1,9 | 2,0 |
Konjunkturinstitutet | 1,4 | 1,7 | 1,6 | 1,8 | 2,0 |
Offentligt finansiellt sparande (procent av BNP) | |||||
Regeringen | 0,9 | 0,3 | 0,6 | 1,4 | 2,1 |
Konjunkturinstitutet | 0,9 | 0,5 | 0,6 | 0,8 | 0,7 |
Tre remissvar inom miljöpolitik
Föregående nyhetsartikel:
Remissvar: om reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp