2016-04-13
Kommentarer till regeringens vårproposition 2016
Regeringens bedömning av den ekonomiska utvecklingen 2016 är något mer optimistisk än Konjunkturinstitutets senaste prognos från i mars. Såväl hushållens konsumtion som offentlig konsumtion och export kommer enligt regeringen att växa snabbare i år jämfört med Konjunkturinstitutets bedömning. För 2017 är bilden mer samstämmig.
Trots den högre tillväxten i år i regeringens prognos blir arbetslösheten något högre än enligt Konjunkturinstitutets bedömning. Men i stora drag finns det en betydande samsyn över hur arbetsmarknaden kommer att utvecklas fram till och med 2020.
Arbetslösheten faller de närmaste åren när konjunkturen förstärks ytterligare, men vänder sedan upp igen i takt med att allt fler flyktinginvadrare gör entré på arbetsmarknaden.
Regeringen gör dock en något mer optimistisk bedömning än Konjunkturinstitutet av hur långt arbetslösheten kan falla tillbaka varaktigt utan att det uppstår en överhettning på arbetsmarknaden.
För 2020 gör regeringen bedömningen att den så kallade jämviktsarbetslösheten uppgår till 6,6 procent av arbetskraften, medan Konjunkturinstitutet gör bedömningen att den uppgår till 7,0 procent.
Enligt regeringens prognos faller det strukturella offentligfinansiella sparandet 2017. Det indikerar att finanspolitiken är expansiv, samtidigt som det är högkonjunktur i svensk ekonomi.
Konjunkturinstitutet bedömer att en något stramare politik 2017 vore att föredra ur stabiliseringspolitisk synvinkel. Detta gäller oavsett om politiken på sikt ska inriktas på ett balansmål eller om nuvarande överskottsmål behålls.
Om höjningen av statsbidragen till kommunerna på ca 10 miljarder kronor, som nyligen aviserats men inte ingår i regeringens prognos, inte finansieras med motsvarande utgiftsminskningar eller skattehöjningar i höstens budgetproposition ökar finanspolitikens expansivitet ytterligare.
Enligt Konjunkturinstitutets bedömning är regeringens prognos för tillväxten i offentlig konsumtion orimligt låg år för åren 2018–2020. Regeringens prognos innebär att den offentliga sektorns utgifter blir lägre som andel av BNP 2020 än 2016.
Samtidigt talar demografiska faktorer, såsom hög flyktinginvandring och en åldrande befolkning, för stigande utgifter som andel av BNP om den offentliga sektorns åtagande ska bibehållas. Innebörden av detta är att den offentliga sektorns välfärdsåtagande minskar över tiden i regeringens prognos.
Nyckeltal
Regeringens prognos i 2016 års ekonomiska vårproposition jämfört med Konjunkturinstitutets prognos från mars 2016. Procentuell förändring om inte annat anges.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
BNP (faktisk) | ||||||
Regeringen | 4,1 | 3,8 | 2,2 | 1,8 | 2,1 | 2,9 |
Konjunkturinstitutet | 4,1 | 3,5 | 2,3 | 1,9 | 1,6 | 2,0 |
Arbetslöshet (procent av arbetskraften) | ||||||
Regeringen | 7,4 | 6,8 | 6,3 | 6,4 | 6,5 | 6,6 |
Konjunkturinstitutet | 7,4 | 6,7 | 6,3 | 6,2 | 6,4 | 6,7 |
Sysselsatta | ||||||
Regeringen | 1,4 | 1,7 | 1,6 | 0,8 | 0,7 | 0,9 |
Konjunkturinstitutet | 1,4 | 1,7 | 1,4 | 1,0 | 0,7 | 0,6 |
KPIF (årsgenomsnitt) | ||||||
Regeringen | 0,9 | 1,3 | 1,8 | 2,0 | 2,1 | 2,0 |
Konjunkturinstitutet | 0,9 | 1,3 | 1,5 | 2,1 | 2,4 | 2,2 |
Offentligt finansiellt sparande (procent av BNP) | ||||||
Regeringen* | 0,0 | -0,4 | -0,7 | -0,4 | 0,1 | 0,7 |
Konjunkturinstitutet | -0,3 | -0,3 | -0,6 | 0,2 | 0,6 | 0,9 |
* Regeringen baserar sin prognos på nya utfall från SCB som kom efter publiceringen av Konjunkturinstitutets prognos.
Remissvar: Riksbankens penningpolitik 2010–2015
Föregående nyhetsartikel:
Höghastighetsjärnväg: Sverige riskerar att bygga ett system som kräver omfattande subventioner under lång tid