2025-03-26
Konjunkturbarometern mars 2025
Svagare stämningsläge
Barometerindikatorn minskade i mars till 95,2, vilket signalerar ett dämpat stämningsläge. Hushållens konfidensindikator sjönk kraftigt och visar nu på ett betydligt svagare stämningsläge än normalt. Även inom handeln och tjänstesektorn försämrades stämningsläget. Handelsföretagens förväntningar på försäljningsprisernas utveckling under de kommande tre månaderna steg ytterligare i mars och ligger nu betydligt över det normala.
Konfidensindikatorn för handeln minskade i mars men sektorn uppvisar fortsatt det starkaste stämningsläget. Företagens syn på försäljningssituationen i nuläget är dock mer negativ än normalt. Bilden skiljer sig mellan branscherna där företagen inom dagligvaruhandeln och handel med motorfordon är mycket negativa medan sällanköpshandeln rapporterar om en försäljningssituation som är något bättre än det historiska genomsnittet.
Konfidensindikatorn för bygg- och anläggningsverksamhet steg till 101,6. Indikatorn har nu legat runt 100 fem månader i rad. Byggandet rapporteras ha varit ungefär oförändrat under de senaste tre månaderna, men på tre månaders sikt tror många företag på ett ökat byggande.
Tillverkningsindustrins konfidensindikator steg marginellt till 96,4 men är fortfarande den svagaste sektorn i näringslivet. Företagens förväntningar på utvecklingen av produktionsvolymen på tre månaders sikt är oförändrade jämfört med februari och är fortsatt den svagaste frågan i indikatorn.
Tjänstesektorns konfidensindikator minskade till 97,9 och visar på ett något svagare stämningsläge än normalt. Tjänsteföretagen är lika missnöjda med uppdragsvolymen som i februari. Konfidensindikatorn för hotell och restauranger fortsatte att falla i mars och visar nu på ett svagare stämningsläge än normalt.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Barometerindikatorn |
97,1 |
96,7 |
95,2 |
-1,5 |
- |
Tillverkningsindustri |
94,8 |
95,6 |
96,4 |
0,8 |
- |
Bygg- & anläggningsverksamhet |
100,9 |
98,6 |
101,6 |
3,0 |
+ |
Handel |
106,6 |
108,7 |
103,0 |
-5,7 |
+ |
Tjänstesektorn |
99,6 |
99,7 |
97,9 |
-1,8 |
- |
Hushåll |
97,6 |
94,6 |
89,8 |
-4,8 |
-- |
Läget: ++ Mycket starkt, + Starkt, = Normalt, - Svagt, -- Mycket svagt.
Anm. Medelvärde för samtliga indikatorer är 100 och standardavvikelse 10.
Ingående frågor i Barometerindikatorn, standardiserade nettotal

Anm. De standardiserade nettotalen för frågorna har 0 i medelvärde och 1 i standardavvikelse. Ett nettotal närmare mitten är sämre. Beteckningen -3m och -12m betyder de senaste tre respektive tolv månaderna, +3m och +12m betyder de kommande tre respektive tolv månaderna. Procentandelarna visar sektorernas vikt i Barometerindikatorn.


I Konjunkturbarometern presenteras resultaten från Konjunkturinstitutets månadsvisa undersökning av företagens respektive hushållens syn på ekonomin. Konjunkturbarometern ingår i Sveriges officiella statistik. Till rapporten för mars har företagens svar samlats in 28 februari–18 mars. Hushållens svar har samlats in 28 februari–15 mars.
I Konjunkturinstitutets statistikdatabas finns alla resultat från Konjunkturbarometern tillgängliga som tidsserier. Konjunkturbarometern är en tendensundersökning och utgör en viktig källa till makroekonomiska prognoser, men utgör i sig ingen prognos.
Konjunkturbarometern har tagits fram under ledning av enhetschef Johan Samuelsson.
Stockholm 26 mars 2025
Albin Kainelainen
Generaldirektör
Avmattad optimism i näringslivet
Konfidensindikatorn för näringslivet sjönk något i mars men ligger kvar nära det historiska genomsnittet. Företagens syn på efterfrågeläget är fortsatt negativ. Företagen har ungefär lika svårt att förutsäga deras affärssituation nu som för ett halvår sedan.
Företagen rapporterar en minskning av antalet anställda under de senaste tre månaderna men nedgången är något mindre än tidigare. Samtidigt är företagens anställningsplaner fortsatt svagt positiva, även om förväntningarna på en ökad personalstyrka har dämpats något jämfört med föregående månad.
Företagens förväntningar på försäljningspriserna fortsätter att stiga och har nu stigit fyra månader i rad. Det är framför allt företagen inom handeln som förväntar sig att priserna ska stiga.
|
Medel |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator¹ |
100 |
100,6 |
101,2 |
99,1 |
= |
Efterfrågeläge² |
-16 |
-29 |
-27 |
-27 |
- |
Antal anställda, senaste 3 månaderna |
-1 |
-5 |
-4 |
-3 |
- |
Antal anställda, kommande 3 månaderna |
0 |
6 |
6 |
4 |
+ |
Försäljningspriser, kommande 3 månaderna |
12 |
18 |
22 |
24 |
++ |
¹ Konfidensindikatorn för näringslivet är en sammanvägning av de frågor som ingår i respektive sektors indikator.
² I efterfrågeläget för totala näringslivet vägs följande frågor ihop: total orderstock och nulägesomdöme (tillverkningsindustri), uppdragsvolym och nulägesomdöme (tjänstesektorn), försäljningssituation och nulägesomdöme (handel) samt orderstock och nulägesomdöme (bygg- och anläggningsverksamhet).
Fortsatt dämpat stämningsläge i tillverkningsindustrin
Konfidensindikatorn för tillverkningsindustrin har ökat marginellt sedan i februari och är nu 96,4, vilket indikerar ett dystrare stämningsläge än normalt. Det dämpade stämningsläget förklaras främst av förväntningarna på de kommande tre månadernas produktionsvolym, men även företagens orderstocksomdöme är mer negativt än normalt.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator |
94,8 |
95,6 |
96,4 |
0,8 |
- |
Orderstock, nuläge |
-1,4 |
-1,7 |
-1,2 |
0,5 |
- |
Färdigvarulager, nuläge |
-0,2 |
0,2 |
0,6 |
0,4 |
+ |
Produktionsvolym, kommande 3 månaderna |
-3,5 |
-2,9 |
-2,9 |
0,0 |
- |
Anm. Bidrag till indikatorns avvikelse från 100. På grund av avrundning summerar bidragen inte alltid exakt till avvikelsen.
Företagen uppger i lägre utsträckning än normalt att produktionsvolymen har ökat de senaste tre månaderna. Även förväntningarna på de kommande tre månadernas produktion är mindre optimistiska än normalt.
Orderingången har ökat de senaste tre månaderna, både på hemma- och exportmarknaden. Företagen är dock fortsatt mer negativa än normalt om orderstockens storlek. Samtidigt uppger de i ungefär normal utsträckning att färdigvarulagren är för stora.
Antalet anställda uppges i marginell utsträckning ha minskat de senaste tre månaderna. Anställningsplanerna pekar på en i stort sett oförändrad personalstyrka de kommande månaderna. Försäljningspriserna förväntas i större utsträckning än normalt att öka, både på hemma- och exportmarknaden.
|
Medel |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Senaste 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Produktionsvolym |
14 |
-1 |
0 |
4 |
- |
Orderingång hemmamarknad |
5 |
4 |
8 |
6 |
+ |
Orderingång exportmarknad |
10 |
7 |
10 |
13 |
+ |
Antal anställda |
-5 |
-13 |
-2 |
-3 |
+ |
Nuläge |
|
|
|
|
|
Orderstock |
-12 |
-19 |
-20 |
-18 |
- |
Exportorderstock |
-7 |
-14 |
-17 |
-17 |
- |
Färdigvarulager |
11 |
11 |
10 |
9 |
+ |
Kommande 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Produktionsvolym |
21 |
9 |
11 |
11 |
- |
Försäljningspriser hemmamarknad |
12 |
21 |
21 |
21 |
+ |
Försäljningspriser exportmarknad |
5 |
17 |
16 |
17 |
+ |
Antal anställda |
-8 |
2 |
2 |
1 |
+ |
Optimistiska byggplaner
Konfidensindikatorn för bygg- och anläggningsverksamhet steg i mars med 3,0 enheter till 101,6, vilket innebär ett stämningsläge något över det normala. Uppgången förklaras både av ett förbättrat orderstocksomdöme och optimistiska anställningsplaner för de kommande tre månaderna.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator |
100,9 |
98,6 |
101,6 |
3,0 |
+ |
Orderstock, nuläge |
0,3 |
-0,2 |
0,9 |
1,1 |
+ |
Antalet anställda, kommande 3 månaderna |
0,6 |
-1,2 |
0,8 |
2,0 |
+ |
Anm. Bidrag till indikatorns avvikelse från 100. På grund av avrundning summerar bidragen inte alltid exakt till avvikelsen.
Företagen inom bygg- och anläggningsverksamhet uppger att byggandet varit nära oförändrat de senaste tre månaderna. Signalerna skiljer sig dock åt mellan de olika delbranscherna. Husbyggarna rapporterar om en minskning medan anläggningsbyggarna rapporterar om en ökning. Förväntningarna på de kommande tre månadernas byggande är mer samstämmiga och steg ytterligare i mars. förväntningarna har inte varit så optimistiska sedan november 2021.
Byggföretagen rapporterar i något större utsträckning än normalt att orderstocken har ökat de senaste tre månaderna. Förväntningarna på de kommande tre månadernas orderstock har minskat sedan februari, men är fortsatt mer optimistiska än normalt.
Antalet anställda rapporteras i normal utsträckning ha minskat de tre senaste månaderna och personalstyrkan förväntas i något högre utsträckning än normalt att öka de kommande tre månaderna. Otillräcklig efterfrågan är den faktor som flest byggföretag, drygt sex av tio, uppger begränsar byggandet.
Byggföretagen rapporterar fortsatt i högre utsträckning än normalt om minskade anbudspriser de senaste tre månaderna. De nästkommande tre månaderna tror företagen i högre utsträckning än normalt att anbudspriserna kommer att öka.
|
Medel |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Senaste 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Byggandet |
4 |
2 |
3 |
2 |
- |
Anbudspriser |
-5 |
-2 |
-7 |
-11 |
- |
Orderstock |
3 |
-1 |
-6 |
5 |
+ |
Antal anställda |
-4 |
-15 |
-6 |
-4 |
= |
Nuläge |
|
|
|
|
|
Orderstock |
-23 |
-21 |
-24 |
-18 |
+ |
Kommande 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Byggandet |
8 |
18 |
23 |
35 |
+ |
Anbudspriser |
-1 |
7 |
2 |
17 |
+ |
Orderstock |
9 |
37 |
32 |
22 |
+ |
Antal anställda |
2 |
5 |
-5 |
6 |
+ |
Branscher i byggsektorn:
I konjunkturbarometern analyseras SNI 41–42 vilket benämns som bygg- och anläggningsverksamhet. I statistikdatabasen redovisas även SNI 43 och aggregatet SNI 41–43 vilket benämns som byggindustri.
För nuvarande urval är vikterna:
Branch | Vikt i byggindustri | Vikt i bygg- och anläggningsverksamhet |
Husbyggande (SNI 41) | 23 % | 71 % |
Anläggningsverksamhet (SNI 42).¹ | 9 % | 29 % |
Specialiserad byggverksamhet (SNI 43).² | 67 % | - |
¹Här ingår exempelvis anläggningsarbeten som vägar och järnvägar.
²Här ingår exempelvis rivningsarbeten och bygginstallationer som VVS och elinstallationer.
Många handelsföretag förväntar sig ökade försäljningspriser
Konfidensindikatorn för handeln gick ner kraftigt, med 5,7 enheter till 103,0. Både frågorna om försäljningsvolym de senaste tre månaderna och kommande tre månader samt frågan om varulagrens storlek bidrog till nedgången. Trots nedgången bidrar alla tre frågorna till att hålla indikatorns nivå över 100. I både dagligvaruhandeln och sällanköpshandeln är stämningsläget mer positivt än normalt, medan det i partihandeln är mer dystert än normalt.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator |
106,6 |
108,7 |
103,0 |
-5,7 |
+ |
Försäljningsvolym, senaste 3 månaderna |
2,5 |
1,6 |
0,4 |
-1,2 |
+ |
Varulager, nuläge |
2,0 |
5,6 |
1,6 |
-4,0 |
+ |
Försäljningsvolym, kommande 3 månaderna |
2,1 |
1,6 |
1,1 |
-0,5 |
+ |
Anm. Bidrag till indikatorns avvikelse från 100. På grund av avrundning summerar bidragen inte alltid exakt till avvikelsen.
Försäljningen uppges i ungefär normal utsträckning ha ökat de senaste tre månaderna. Även förväntningarna på de kommande tre månadernas försäljning pekar i ungefär normal utsträckning på ökad försäljning. Företagen är mer missnöjda med försäljningssituationen än de var i februari. Företagen inom handel med motorfordon är mycket mer missnöjda än de var i februari och mycket mer missnöjda än normalt. Handelsföretagen förväntar sig dock i ungefär normal utsträckning att försäljningssituationen kommer att förbättras de kommande sex månaderna.
I stort sett lika många företag svarar att antalet anställda har ökat som svarar att antalet anställda har minskat de senaste tre månaderna. Anställningsplanerna indikerar att antalet anställda kommer vara oförändrat de kommande tre månaderna. Handelsföretagen förväntar sig i mycket högre utsträckning än normalt att försäljningspriserna kommer att öka. Dagligvaruhandeln är den bransch där försäljningspriserna i störst utsträckning förväntas att öka.
|
Medel |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Senaste 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Försäljningsvolym |
24 |
35 |
31 |
26 |
+ |
Antal anställda |
2 |
-2 |
1 |
1 |
- |
Nuläge |
|
|
|
|
|
Försäljningssituation |
0 |
-10 |
-8 |
-12 |
- |
Varulager |
23 |
18 |
10 |
19 |
+ |
Kommande 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Försäljningsvolym |
37 |
45 |
43 |
41 |
+ |
Försäljningspriser |
21 |
24 |
35 |
44 |
++ |
Inköp av varor |
20 |
26 |
24 |
16 |
- |
Antal anställda |
7 |
7 |
9 |
-1 |
- |
Försäljningssituation om 6 mån |
37 |
55 |
51 |
38 |
+ |
Brancher i handeln:
För nuvarande urval är vikterna:
Branch | Vikt i handeln |
Handel med motorfordon (SNI 45) | 7 % |
Partihandel (SNI 46) | 28 % |
Dagligvaruhandel (SNI 47.11 + 47.2) | 24 % |
Sällanköpshandel (SNI 47.19 + 47.4–9) | 39 % |
Detaljhandel med drivmedel (SNI 47.3) | 2 % |
Anställningsplaner i nivå med det normala
Konfidensindikatorn för tjänstesektorn sjönk med 1,8 enheter till 97,9. Bakom nedgången ligger frågorna om utvecklingen av företagets verksamhet de senaste tre månaderna samt förväntan på de kommande tre månadernas efterfrågan. Samtliga tre frågor som ingår i indikatorn ligger under sina historiska genomsnitt varav utvecklingen av företagets verksamhet är den som är mest negativ.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator |
99,6 |
99,7 |
97,9 |
-1,8 |
- |
Företagets verksamhet, senaste 3 månaderna |
-0,9 |
-0,3 |
-1,3 |
-1,0 |
- |
Efterfrågan, senaste 3 månaderna |
-1,2 |
-0,5 |
-0,5 |
0,0 |
- |
Efterfrågan, kommande 3 månaderna |
1,7 |
0,4 |
-0,3 |
-0,7 |
- |
Anm. Bidrag till indikatorns avvikelse från 100. På grund av avrundning summerar bidragen inte alltid exakt till avvikelsen.
Efterfrågan uppges i lägre utsträckning än normalt ha ökat de senaste tre månaderna och företagen förväntar sig en närmast normal efterfrågan kommande tre månader. Företagens syn på volymen på inneliggande uppdrag är fortsatt mer negativ än normalt. Andelen företag som har angett att det är ganska svårt eller svårt att förutsäga företagets framtida affärssituation har ökat från föregående månad och uppgår nu till nästan 7 av 10 företag. Störst osäkerhet är det bland arkitekter.
Tjänsteföretagen rapporterar att antalet anställda har minskat de tre senaste månaderna och anställningsplanerna för de kommande tre månaderna är i nivå med det historiska genomsnittet.
Det är något fler företag än normalt som svarar att försäljningspriserna har ökat de senaste tre månaderna. Även på tre månaders sikt tror fler företag än normalt att priserna kommer att öka.
|
Medel |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Senaste 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Företagets verksamhet |
18 |
13 |
16 |
11 |
- |
Efterfrågan |
16 |
10 |
14 |
14 |
- |
Försäljningspriser |
7 |
10 |
6 |
9 |
+ |
Antal anställda |
1 |
-4 |
-6 |
-4 |
- |
Nuläge |
|
|
|
|
|
Uppdragsvolym, nuläge |
-26 |
-40 |
-37 |
-36 |
- |
Kommande 3 månaderna |
|
|
|
|
|
Efterfrågan |
23 |
30 |
25 |
22 |
- |
Försäljningspriser |
11 |
15 |
19 |
20 |
+ |
Antal anställda |
7 |
5 |
6 |
7 |
= |
Konfidensindikatorn fortsätter att sjunka
Hushållens konfidensindikator sjönk kraftigt till 89,8 och visar nu på ett betydligt svagare stämningsläge än normalt. På bara två månader har indikatorn fallit med nästan åtta enheter. I mars försvagades samtliga frågor i indikatorn, med undantag för hushållens inställning till kapitalvaruinköp som var oförändrad jämfört med februari.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator |
97,6 |
94,6 |
89,8 |
-4,8 |
-- |
Hushållets ekonomi nu jämfört med 12 månader sedan |
-0,9 |
-0,9 |
-1,7 |
-0,8 |
- |
Hushållets ekonomi om 12 månader |
0,3 |
-0,7 |
-2,1 |
-1,4 |
- |
Ekonomin i Sverige nu jämfört med 12 månader sedan |
0,2 |
0,1 |
-1,0 |
-1,1 |
- |
Ekonomin i Sverige om 12 månader |
1,9 |
0,0 |
-1,5 |
-1,5 |
- |
Inställning till kapitalvaruinköp, nuläge |
-3,9 |
-3,9 |
-3,9 |
0,0 |
-- |
Anm. Bidrag till indikatorns avvikelse från 100. På grund av avrundning summerar bidragen inte alltid exakt till avvikelsen.
Konfidensindikatorn för män föll med 6,0 enheter till 86,8 medan indikatorn för kvinnor minskade med 2,9 enheter till 88,5. Både mikro- och makroindex, som sammanfattar hushållens syn på sin egen respektive Sveriges ekonomi, sjönk i mars. Makroindex är inte lika svagt som mikroindex.
|
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Diff |
Läget |
---|---|---|---|---|---|
Konfidensindikator män |
96,4 |
92,8 |
86,8 |
-6,0 |
-- |
Konfidensindikator kvinnor |
93,8 |
91,4 |
88,5 |
-2,9 |
-- |
Mikroindex |
93,4 |
91,5 |
88,7 |
-2,8 |
-- |
Makroindex |
103,3 |
98,7 |
94,7 |
-4,0 |
- |
Hushållens syn på den egna ekonomin försämrades, både i jämförelse med för tolv månader sedan och med förväntningarna på tolv månaders sikt. Båda frågorna ligger en bit under sina historiska genomsnitt. Motsvarande frågor om hushållens syn på den svenska ekonomin hade en liknande utveckling i mars. Dessutom har hushållens osäkerhet kring sin framtida ekonomiska situation ökat.
Hushållens förväntningar om arbetslösheten i Sverige på tolv månaders sikt är fortsatt pessimistiska. Samtidigt bedöms risken att själv bli arbetslös ha minskat under de senaste tolv månaderna och frågans nettotal ligger nära det historiska genomsnittet.
En betydligt större andel hushåll än normalt uppger att de sparar i nuläget och under de kommande tolv månaderna tror något fler hushåll än normalt att de kommer att kunna spara något. Samtidigt planerar hushållen fortsatt att minska sina inköp av kapitalvaror under de kommande tolv månaderna.
Hushållens inflationsförväntningar på tolv månaders sikt steg kraftigt, från 7,5 procent i februari till 9,2 procent i mars. Däremot är förväntningarna på den rörliga bostadsräntan på ett års sikt oförändrade och ligger kvar på 3,8 procent. På två och fem års sikt är förväntningarna på bostadsräntan något lägre. Hushållens förväntningar på prisutvecklingen på bostäder på ett års sikt minskade med 0,6 procentenheter till 3,9 procent.
Medel |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
Läget |
|
---|---|---|---|---|---|
Utveckling de senaste tolv månaderna |
|
|
|
|
|
Hushållets ekonomi (bättre - sämre) |
4 |
0 |
0 |
-4 |
- |
Ekonomin i Sverige (bättre - sämre) |
-23 |
-21 |
-22 |
-35 |
- |
Risken att bli arbetslös (ökat - minskat) |
-6 |
-5 |
-6 |
-7 |
+ |
Nuläge |
|
|
|
|
|
Kapitalvaruinköp (rätt - fel tidpunkt) |
1 |
-22 |
-22 |
-22 |
-- |
Att spara (fördelaktigt - ofördelaktigt) |
14 |
35 |
35 |
30 |
++ |
Ekonomisk situation (sparar - skuldsätter sig) |
49 |
64 |
64 |
65 |
++ |
Förväntningar på tolv månaders sikt |
|
|
|
|
|
Hushållets ekonomi (bättre - sämre) |
16 |
17 |
13 |
8 |
- |
Ekonomin i Sverige (bättre - sämre) |
-11 |
4 |
-11 |
-23 |
- |
Arbetslösheten (öka - minska) |
22 |
20 |
32 |
32 |
- |
Köp av kapitalvaror (mer - mindre) |
-8 |
-13 |
-15 |
-16 |
-- |
Eget sparande (troligt - inte troligt) |
47 |
50 |
52 |
51 |
+ |
|
dec 2024 |
jan 2025 |
feb 2025 |
mar 2025 |
---|---|---|---|---|
Uppfattad inflation nu |
13,8 |
13,4 |
13,8 |
15,1 |
Förväntad inflation om 12 mån |
6,8 |
6,9 |
7,5 |
9,2 |
Förväntad rörlig bostadsränta om 1 år |
3,7 |
3,5 |
3,8 |
3,8 |
Förväntad rörlig bostadsränta om 2 år |
3,3 |
3,2 |
3,6 |
3,6 |
Förväntad rörlig bostadsränta om 5 år |
3,4 |
3,2 |
3,4 |
3,5 |
Genomsnittlig listränta¹ |
4,6 |
4,3 |
4,3 |
4,1 |
Prisutveckling bostäder i allmänhet, 1 års sikt² |
|
4,2 |
4,5 |
3,9 |
Prisutveckling egen bostad, 1 års sikt² |
|
4,0 |
4,0 |
3,7 |
¹ Respondenterna får information om den aktuella listräntan som ett stöd när de svarar på frågorna om den förväntade bostadsräntan på 1, 2 respektive 5 år.
² Denna fråga ställdes november 2015 till oktober 2017 och började ställas igen januari 2025.
I statistikdatabasen finns hushållsstatistiken uppdelad på kön, ålder och region.
Här förklaras några av de vanligaste begreppen i Konjunkturbarometern. Mer om begrepp och metoder finns i metodboken.
Barometerindikatorn mäter det aktuella stämningsläget i den svenska ekonomin genom att sammanfatta resultaten från företags- och hushållsbarometern. Sektorernas vikt i Barometerindikatorn är fasta. Tillverkningsindustri 40 %, Tjänstesektorn 30 %, Hushåll 20 %, Detaljhandeln 5 %, Bygg- och anläggningsverksamhet 5 %.
Konfidensindikatorer används för att sammanfatta situationen och förväntningarna i en viss bransch eller sektor. Indikatorerna revideras varje månad när tidsserierna säsongsrensas och standardiseras.
Mikroindex sammanfattar hushållens syn på sin egen ekonomi.
Makroindex sammanfattar hushållens syn på svensk ekonomi.
Sektorernas vikt i totala näringslivet uppdateras en gång per år. För nuvarande urval gäller: Tjänstesektorn 55,9 %, Handel 20,8 %, Tillverkningsindustri 19,2 %, Bygg- och anläggningsverksamhet 4,1 %.
Kvartalsvisa frågor är frågor som endast ställs var tredje månad (januari, april, juli och oktober). De enkätsvar som ligger till grund för kvartalsserier har samlats in under en enskild månad.
I statistikdatabasen är resultat som redovisas som Q1 beräknade på svar som har samlats in under april. På motsvarande sätt är resultat för:
Q2 beräknade på svar som har samlats in i juli
Q3 beräknade på svar som har samlats in i oktober
Q4 beräknade på svar som har samlats in i januari
Nettotal är skillnaden mellan andelen respondenter som svarat till exempel ökat respektive minskat eller bättre respektive sämre på en fråga.
Läget uttrycks på detta sätt i tabellen:
++ mycket starkare än normalt
+ starkare än normalt
= ungefär som normalt
- svagare än normalt
-- mycket svagare än normalt
Säsongsrensning görs för att justera för regelbundet återkommande variationer under året.