2024-12-02

Slutrapportering av regeringsuppdrag

Slutrapportering av drivmedelsuppdrag

Konjunkturinstitutet har haft i uppdrag av regeringen att analysera drivmedelspriser. Uppdraget har delredovisats vid två tillfällen, i november 2023 och i maj 2024. Denna rapport utgör en slutrapportering av uppdraget i enlighet med uppdragsbeskrivningen.

Nio rapporter har publicerats inom ramen för uppdraget varav en är skriven av forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut. Resultaten från dessa studier sammanfattas kortfattat i denna rapport.

Detta är de huvudsakliga slutsatserna från de olika rapporterna:

  1. Det svenska dieselpriset har gått från att vara det högsta till att efter årsskiftet 2023/2024 vara bland de lägsta jämfört med Sveriges grannländer.
  2. Ökade drivmedelspriser resulterar i en liten kostnadsökning för de flesta branscher i näringslivet.
  3. Förändrade drivmedelspriser har en begränsad påverkan på åkeribranschen.
  4. Analysen visar inte på några tydliga effekter av drivmedelspriser på tillväxt och sysselsättning.
  5. Låginkomsttagare utanför de större städerna påverkas mest av höga drivmedelspriser men spridningen är stor inom varje hushållsgrupp vilket kan försvåra en träffsäker kompensationspolitik.
  6. Skatteförändringar har haft fullt genomslag på bensinpriset.
  7. Effekten på dieselpriset av förändringar i reduktionsplikten har varit svåra att bedöma eftersom reduktionspliktens effekt på HVO-priset inte varit densamma vid de olika tillfällena.
  8. Ytterligare styrning behövs för att nå Sveriges nationella klimatmål till 2030 och 2040. Modellanalysen visar att drivmedelspriserna måste öka men att de långsiktiga effekterna på ekonomin är relativt små.
  9. Det svenska energiintensitetsmålet ökar det samhällsekonomiska kostnaderna för att nå det nationella klimatmålet 2030.

Om uppdraget

Myndigheten ska analysera utvecklingen av drivmedelspriserna i Sverige, även i förhållande till utvecklingen i grannländerna, samt de samhällsekonomiska och klimatpolitiska aspekterna av de förändrade priserna. Myndigheten ska särskilt analysera vilket genomslag som regeländringar på bl.a. skatteområdet fått på drivmedelspriserna, samt deras påverkan på möjligheterna för Sverige att nå klimat- och energipolitiska mål och åtaganden inom EU. Myndigheten ska också analysera effekterna av den sänkta reduktionsplikt som gäller fr.o.m. årsskiftet 2023/24. Myndigheten ska även analysera drivmedelsprisernas effekt på tillväxt, sysselsättning, näringsliv och hushåll. Vid uppdragets genomförande ska löpande avstämningar ske med Konkurrensverket. En delredovisning av priseffekterna av den sänkta reduktionsplikten ska senast den 21 juni 2024 lämnas till Regeringskansliet (Finansdepartementet). Uppdraget ska senast den 2 december 2024 slutredovisas till Regeringskansliet.