Detta är Konjunkturbarometern
Konjunkturinstitutet frågar varje månad svenska företag och hushåll om deras syn på ekonomin, nu och i framtiden. Resultaten publiceras i rapporten Konjunkturbarometern och ger snabba, kvalitativa indikationer om ekonomiska variabler innan annan information finns tillgänglig. Resultaten från undersökningen är en del av Sveriges officiella statistik och ett betydelsefullt underlag för såväl våra egna som regeringens och andra bedömares prognoser och analyser.
En del av den officiella statistiken
Konjunkturbarometern är en del av Sveriges officiella statistik. Sveriges officiella statistik är statistik som är särskilt viktig för att beskriva Sverige. Den bidrar till utvecklingen av vårt samhälle genom att vara objektiv och relevant.
Konjunkturinstitutet är utsedd av regeringen att vara ansvarig för den officiella statistiken inom ekonomiska tendenser hos företag och hushåll. Vi ansvarar bland annat för att statistiken är objektiv, dokumenterad och kvalitetsdeklarerad.
Vilka är med i undersökningen?
Konjunkturinstitutet frågar varje månad cirka 6 000 företag om hur de upplever nuläget och vad de har för förväntningar om den närmaste framtiden i syfte att ge en så aktuell bild som möjligt av den svenska ekonomin. Varje månad tillfrågas även 1 500 hushåll om deras syn på den egna och den svenska ekonomin, förväntningar om räntor och inflation samt om planerade inköp av kapitalvaror och om sparande. Hushållsundersökningen genomförs av Origo Group på uppdrag av Konjunkturinstitutet.
Vem efterfrågar undersökningen?
Konjunkturinstitutet är en myndighet under Finansdepartementet och vi utför undersökningen på uppdrag av både regeringen och EU-kommissionen, men resultaten används även av andra institutioner och privata företag. Konjunkturinstitutet började med barometerundersökningar redan på 1960-talet och liknande undersökningar genomförs i samtliga EU:s medlemsländer. Det innebär att vi dels kan följa utvecklingen över tid, dels kan göra jämförelser mellan olika länder.
Konjunkturbarometern ingår i Europeiska kommissionens program för harmonisering av denna typ av undersökningar ”The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys”. Detta innebär ett för EU-länderna gemensamt ramverk för genomförandet av undersökningen i form av tidpunkt för utskick, undersökta branscher samt utformning av frågor.
