2016-09-20
Kommentar till budgetpropositionen för 2017
Regeringen är något mer optimistisk om svensk BNP-tillväxt 2016‑2017 än i Konjunkturinstitutets senaste prognos från augusti. En något starkare utveckling i omvärlden medför starkare exporttillväxt. Regeringen tror också på en högre tillväxt för hushållens konsumtion och offentlig konsumtion.
Regeringen är även mer optimistisk om den ekonomiska utvecklingen på längre sikt och BNP blir sammantaget ca 2 procent högre 2020 än i Konjunkturinstitutets senaste prognos. Det beror både på högre sysselsättning och starkare produktivitetsutveckling.
Regeringen bedömer att det finns mer lediga resurser på arbetsmarknaden jämfört med Konjunkturinstitutets bedömning. Sysselsättningen utvecklas därför starkare och arbetslösheten blir 0,5 procentenheter lägre 2020 jämfört med Konjunkturinstitutets scenario.
De nya reformer som presenteras inom arbetsmarknadsområdet bedöms sammantaget ha begränsade effekter på sysselsättning och arbetslöshet.
Den offentliga konsumtionen minskar i regeringens prognos på längre sikt på grund av antagandet om så kallade oförändrade regler efter 2017. Med tanke på den demografiska utvecklingen är det inte ett sannolikt scenario.
Sannolikt kommer den offentliga konsumtionen, åtminstone i kommunerna, bli högre vilket ställer högre krav på finansiering om inte sparandet ska bli för lågt.
Enligt regeringens prognos faller det strukturella sparandet i offentlig sektor 2017 till -0,3 procent av BNP, samtidigt som resursutnyttjandet stiger. Det innebär att finanspolitiken förstärker konjunktursvängningarna. Vidare är det strukturella sparandet lägre än även det nya sänkta överskottsmålet för de offentliga finanserna på 1/3 procent av BNP.
Sett till konjunkturen, även med regeringens bedömning av resursutnyttjandet, och behovet att närma sig överskottsmålet hade det varit mer ändamålsenligt med en stramare politik. Det skulle ha minskat behovet av åtstramning 2018 och framåt då konjunkturutvecklingen av naturliga skäl är mer osäker.
Nyckeltal
Regeringens prognos i budgetpropositionen jämfört med Konjunkturinstitutets prognos från augusti 2016.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
BNP (faktisk) | ||||||
Regeringen | 4,2 | 3,5 | 2,3 | 1,9 | 2,3 | 2,7 |
Konjunkturinstitutet | 4,2 | 3,3 | 2,0 | 1,9 | 1,5 | 2,1 |
Arbetslöshet (procent av arbetskraften) | ||||||
Regeringen | 7,4 | 6,8 | 6,3 | 6,3 | 6,3 | 6,2 |
Konjunkturinstitutet | 7,4 | 6,7 | 6,3 | 6,2 | 6,4 | 6,7 |
Sysselsatta (procentuell förändring) | ||||||
Regeringen | 1,4 | 1,8 | 1,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 |
Konjunkturinstitutet | 1,4 | 1,8 | 1,3 | 0,8 | 0,4 | 0,4 |
KPIF-inflation (årsgenomsnitt) | ||||||
Regeringen | 0,9 | 1,5 | 1,7 | 1,9 | 2,0 | 2,0 |
Konjunkturinstitutet | 0,9 | 1,4 | 1,7 | 2,0 | 2,4 | 2,2 |
Offentligt finansiellt sparande (procent av BNP) | ||||||
Regeringen | -0,1 | -0,2 | -0,3 | 0,0 | 0,8 | 1,5 |
Konjunkturinstitutet | -0,1 | -0,6 | -0,3 | 0,2 | 0,6 | 0,5 |
Kommunbarometern upphör 2016
Föregående nyhetsartikel:
Ambitiösa mål utan förankring i ny klimatstrategi